Pink Floyd is toegevoegd aan de rij popiconen die worden geëerd met een eigen munt door de Britse Royal Mint.

Voor dat eerbetoon in Music Legends-serie koos The Royal Mint het artwork van ‘Dark Side of the Moon’ uit.

Op de ene kant staat traditiegetrouw een portret van de regerende vorst, dus van Charles III.

Aan de andere kant zijn het befaamde prisma em het spectrum afgebeeld zoals ooit bedacht door Storn Thorgerson en George Hardie.

Er komen verschillende versies van de munt in omloop vanaf de eerste dag dat deze verkrijgbaar is: 14 mei.

De goedkoopste versie gaat 18,50 pond kosten.

De Royal Mint heeft een ‘directeur herdenkinsmunten’ in dienst. Rebecca Morgan. Zij zegt over de munt in het persbericht:

‘Pink Floyd are one of those truly rare bands whose music and imagery have transcended generations and the moment you see this coin, you know exactly who it celebrates.

The iconic prism is instantly recognisable to fans around the world, and Henry Gray has done a remarkable job of bringing it to life with the craft and detail this band deserves.’

Of dit nog niet feestelijk genoeg is, brengt het bedrijf ook nog een plectrum op de markt met accenten in goud, zilver en ‘donker chroom’.

https://production.royalmint.com/aboutus/press-centre/the-royal-mint-shines-a-light-on-pink-floyd-with-first-ever-uk-commemorative-coin

Pink Floyd werd vooraf gegaan door onder anderen Queen, Elton John, de Rolling Stones, Shirley Bassy, John Lennon, Iron Maiden, David Bowie, George Michael, Paul McCartney en Freddie Mercury.

Eerdere berichten over Pink Floyd vind je in de categorie nieuws, net als berichten over eerdere speciale munten.