Kippenvel - Ruud Heijjer

elke dinsdagavond van 20:00 - 22:00 op RTV Katwijk op 106.8FM en via deze site


Uitzending gemist

Page 2 of 1269

Ariana Grande: bezwaar tegen gebruik muziek video Witte Huis

Popster Ariana Grannde heeft geprotesteerd tegen het gebruik van een van haar nummers in een video over het strenge immigratiebeleid van het Witte His.

Op TikTok plaatste de regering-Trump een filmpje waarin federale agenten mensen arresteren en boeien. Daarbij klinkt Grande’s nummer ‘Bye’.

Dat leidde tot een door haar geplaatst commentaar: ‘Gebruik mijn muziek alstublieft nooit in verband met deze barbaarse, onmenselijke, gruwelijke onzin’, maar die opmerking is er niet meer bij te zien.

Daarbij moet worden opgemerkt, dat de beheerder van een TikTok-account door anderen geplaatste opmerkingen kan verwijderen.

Naar verluidt probeert Grande haar muziek alsnog te laten verwijderen, al is de eerste reactie van het Witte Huis niet hoopgevend.

Woordvoerster Abigail Jackson verklaarde namelijk: ‘We zeggen het nog één keer: wat werkelijk barbaars, onmenselijk en gruwelijk is, zijn de criminele illegale vreemdelingen die onschuldige Amerikaanse burgers hebben verwond en vermoord.’

Eerdere berichten over musici die bezwaar hadden tegen het gebruik van hun muziek door politici vind je uiteraard in de rubriek Dossier: Politiek en popmuziek.

Mick Jagger: kroegoptreden

Mick Jagger heeft in Oxford een kort kroegoptreden gedaan.

Hij bezocht blijkbaar de Half Moon in Oxford met zijn geliefde, de Amerikaanse Melanie Hamrick, en studenten van het Oriel College.

Jagger en Hamrick hadden daar een receptie bezocht en gedineerd en kwamen daarna in dat café terecht samen met Rolling Stones-toetsenist Matt Clifford en hoofleraar politicologie Robert Cheah.

Daar zong Jagger ‘Handsome Molly’, een traditional die hij ooit op zijn soloalbum ‘Wandering Spirit’ zette. Dat was overigens al in 10993.

De Half Moon regaeerde met dat typische Britse gevoel voor understatement: het personeel was weliswaar ‘delighted’ door Jagger’s optreden in hun kroeg, die trots is op zijn ‘authentic atmosphere and welcoming community’, maar: ‘Our Sunday folk session has been going for many years and is open to everyone – whether you’re a beginner player or an international rock star. You never know what to expect at the Half Moon.’

Van die kroegjool is een heel klein stukje opgedoken, waaruit vanzelfsprekend ook blijkt dat Jagger ook daar de touwtjes stevig in handen heeft:

Continue reading

tweede boek Beatles-manusje-van-alles Mel Evans

Op 1 december 2026 verschijnt een tweede boek met dagboekfragmenten en foto’s van Mel Evans.

Hoewel een kop boven een bericht kort, pakkend en samenvattend moet zijn, doet het woord ‘manusje-van-alles’ Evans ernstig tekort: hij was gedurende de hele loopbaan van de Bealtes onder meer hun roadie, road manager, lijfwacht en soms ook extra muzikant tijdens opnamesessies, maar vooral vertrouweling en vriend van de vier.

Ook na het uiteenvallen van de groep bleef hij met alle leden bevriend, al trok hij het meest op met Paul McCartney.

Evans produceerde ook sommige nummers van de groep Badfinger, The Who-drummer Keith Moon en de groep Splinter

‘With the Beatles: Mal Evans’ Illustrated Journey’ is min of meer de opvolger van ‘Living with the Beatles Legend: The Untold Story of Mel Evans’.

Dat boek werd in 2023 gepubliceerd in samenwerking met de ervan van de in al in 1980 gestorven Evans.

Voor ‘With the Beatles: Mal Evans’ Illustrated Journey’ maakte schrijver en samensteller Kenneth Womack gebruik van Evans’ nooit eerder gepubliceerde dagboeken. Het manuscript van zijn nooit uitgegeven memoires en honderden ook nooit eerder gepubliceerde, door Evans gemaakte foto’s.

Dat manuscript kwam samen met dagboeken en een grote hoeveelheid foto’s in een opslagruimte terecht. Die moest worden opgeruimd door een stagiair die het niet weggooide, al was dat tegen de instructie in.

De stagiair schreef Yoko Ono aan en die bezorgde ze terug aan Evans familierond 1977. Toen was Evans al overleden: hij bedreigde eerst de amn die met hem samen zijn biografie zou schrijven en daarna politieagenten in zijn huis in Los Angeles met een geweer en werd daarop door hen doodgeschoten. Hij zou toen zowel somber als high zijn geweest.

Kenneth Womack kreeg het archief van Evans al in 2020 van de erven en selecteerde dagboekfragmenten en foto’s, die hij van commentaar voorzag.

Eerdere berichten over Mel Evans vind je in de categorie nieuws.

nieuw soloalbum Queen-drummer Roger Taylor

Queen-drummer Roger Taylor heft een nieuw soloalbum aangekondigd.

‘Violence Insane in a Beautiful World’ komt uit op 18 september en is Tayor’szevende soloalbum sinds 1977.

Het is geen conceptalbum, maar heeft wel een terugkerend thema, schrijft Taylor in het persberciht: ‘It’s in the title really, what a beautiful world we live in, don’t fuck it up. There seems to be all this insanity at the moment. The violence in the world seems to be as bad as it ever was, at any point, and certainly in my lifetime. It’s just horrific, a lot of insane violence. And we do seem to be fucking up the world, plastics in the sea, and all these awful wars everywhere, and hatred born of different religions.’

en: ‘It’s a beautiful world, you know. And kindness is very important, I think, it seems to be forgotten quite a lot.’

In is een eerste single uit: ‘Come On Summer (It’s Party Time)’. Daarop is de The NdLovu Youth Choir uit  het Zuid-Afrikaanse Limpopo te horen.

Dat is het meteen het meest positieve wat er over het nummer te zeggen valt, want als Taylor wilde illustreren dat het echt niet goed gaat met de wereld, deed hij dat daarin muzikaal zeer sterk: het heeft een Zuid-Afrikaans, maar vooral jachtig ritme dat sterk geïnspireerd lijkt door de piepjes en knerpjes die ook eurodisco onbeluisterbaar maakten:

Continue reading

vakbond Amerikaanse sessiemuzikanten daagt Universal en Warner voor de rechter

De American Federation of Musicians (AFM) daagt Universal Music group en Warner Music group voor de rechter.

De vakbond van sessiemuzikanten stelt dat die twee muziekgiganten de overeenkomst over het gebruik van hun muziek door AI overtreden.

Universal en Warner zouden met AI-programma’s van Sumo en Udio overeenkomsten hebben gesloten over het gebruik van hun muziek.

Ook zouden ze niet willen zeggen om welke opnamen het gaat, zodat onduidelijk is welke muzikanten daarvan het slachtoffer zijn.

De opbrengsten daarvan zouden ze niet delen met de vakbond. Daartoe zouden ze verplicht zijn  om de leden ervan te compenseren voor ‘nieuw gebruik’ van hun muziek.

Navrant is, dat Universal, Warner en Sony in 2024 een proces aanspanden tegen Suno en Udio vanwege het vermeende illegale gebruik van muziek waarop copyright rustte, zo Zouden de bedrijven hun AI-programma leren muziek te schrijven aan de hand van bestaande voorbeelden.

In 2025 sloten de drie muziekgiganten vervolgens een overeenkomst met de twee bedrijven, waarbij songschrijvers en muzikanten zouden worden gecompenseerd als ze toestemming gaven voor het gebruik van hun muziek.

Eerdere berichten over de rol van AI in de muziekindustrie vind je in de categorie nieuws.

Iain Matthews: nieuwe versie ‘Valley Hi’

Singer-songwriter Iain Matthews heeft een nieuwe versie opgenomen van zijn eigen ‘Valley Hi’ uit 1972.

Dat album nam hij destijds op met Michael Nesmith als producer, maar die ex-Monkee trok het geluid te veel richting country naar de zin van Matthews.

Blijkbaar zat hem dat nog altijd dwars, want nu nam hij de songs opnieuw op met Wild Verband als begeleiders. Dat is de groep waarvan BJ Baartmans de drijvende kracht is.

Uiteraard zijn drummer Sjoerd van Bommel en toetsenist Mike Roelfs er ook weer bij.

De opnamen zouden zijn gemaakt tussen mei 2000 en februari 2025 en het zou uitkomen op 19 juni as.

Dat zijn een hoop voorbehouden, maar op de sites van Metthews en Baartmans is geen enkele informatie over het album te vinden.

Die vind je wel op Duitse sites.

‘Return to Tupper Street: Valley Hi Reimagined’ bevat uiteraard dezelfde nummers als het oorspronkelijke album.

tracklist:

Continue reading

Robert Plant And Saving Grace verlengen tournee

Robert Plant and Saving Grace zijn blijkbaar niet alleen succesvol in Europa, maar ook in de Verenigde staten.

Ze maakten er al twee tournees nadat hun album ‘Saving Grace’uitkwam in 2025, maar gaan dit najaar weer een maand op pad.

Ze gaan van 18 september tot en met 15 oktober zestien keer optreden en steden als St. Louis, Kansas City, San Francisco, Minneapolis en Chicago.

Ook vanaf 20 juni hebben ze het druk, want vanaf die datum treden ze op in Europa tot en met 11 juli, al gaat dat maar om acht optredens in Kroatië, Turkije, Bulgarije en Griekenland:

Continue reading

derde nummer Rolling Stones’ ’Foreign Tongues’ uitgekomen

Van het voor 10 juli aangekondigde ‘Foreign Tongues’ van de Rolling Stones is een derde nummer uitgekomen.

‘Rough and Twisted’ klinkt wel onverwacht bluesy en fel, ook door de open productie waarin de gitaren van Keith Richards en Ron Wood een grote rol spelen en Mick Jaggers mondharmonica én stembanden nog maar eens de decennia tarten.

Dat in het filmpje een jonge man zich van zijn kantoorketenen als een pak, een bureaustoel en een computer bevrijdt, weerspiegelt de song dan ook goed:

Continue reading

Kippenvel 900 van 9 juni

tune: Lafayette Railroad – Little Feat – Dixie Chicken -1973 – www.littlefeat.com

Whicha Way Did It Go – Jesper Lindell – single ‘Royal; – 2026 –

www.jesperlindell.com

I Found Joy – Cyril Neville – Brand New Blues – 2009 – https://www.cyrilnevillemusic.com

Lot – BJ Baartmans – Wild Verband – 2008 – www.bjbaartmans.nl

Het een-tweetje: Ik heb een heel apart gevoel van binnen

I’ve Got a Feeling – Jenni Muldaur – Jenni Muldaur – 2008

I’ve Got A Feeling – The Beatles – Let It Be – 1970 – www.beatles.com

I’ve Got a Feeling – Samantha Martin and delta Sugar – A Beautful Buzz – 2026 – https://www.heavenmagazine.nl/actueel/samantha-martin-and-delta-sugar-a-beautiful-buzz

einde Het een-tweetje

Hand It Over – Keb’ Mo’- Just Like You – 1996 – www.kebmo.com

Be Cool – Joni Mitchell – Wild Things Run Fast – 1982 – www.jonimitchell.com

If It Be Your Will – Leonard Cohen – Various Positions- 1984 – www.leonardcohen.com

Elementary Force – Sunshine Cleaners – Elementary Force – a tribute to Etty Hillesum – 2025 – https://www.sunshinecleaners.nl/homepage – recensie

Let the Good Times Roll/Ooh Poo Pah Doo – Dr. John – Live at the Bottom Line – 2026 – www.nitetripper.com – recensie

tweede uur: Kippenvel 1 van 8 mei 2007

Interlude #1 – John Autin – Piano Face  – 2003 – https://www.facebook.com/john.autin.7/

Dichterbij – Zijlstra – Stel je voor – 2007- www.debandzijlstra.com – recensie

Supergroover – the Rhythm Junks – Virus B-23 – 2004 – recensie

I Feel Alive In The City – Zita Swoon – Big City – 2007 –  www.zitaswoongroup.be

Mooi geweest – Dijsseldonk – Bijna Lente – 2007 – www.dijsseldonk.nl – recensie

Fling Flack Toodah – Marike Jager – The Beauty Around  – 2006 – www.marikejager.com

De Rode Draad: het New Orleans Jazz & Heritage Festival

Social Aid And Pleasure Club – the subdudes – Behind The Levee – 2006 – https://ftsmusic.com/articles/subdudes-new-orleans-americana-synthesis

Trinkets – Bonnie Raitt – Souls Alike – 2002 – www.bonnieraitt recensie

Pin Your Spin  – John Cleary and The Absolute Monster Gentlemen – Pin Your Spin – 2004 – www.joncleary.com – recensie

Boxes, Bills and Pain  – Anders Osborne –  Living Room – 1999 – www.andersosborne.com

einde De rode draad

Somebody Waiting  – the Shiner Twins – All In Store 2006  – www.shinertwins.com – recensie

Over De Doden Niets Dan Goeds: Lowell George

Long Distance Love Little Feat – The Last Record Album – 1975 – www.littlefeat.net – recensie

Water In The Desert – Charlie Dée – Where Do Girls Come From – 2006 – www.charliedee.nl  

Kippenvel aflevering 900

In Kippenvel 900 draai ik muziek als jubilaris, ceremoniemeester en enige bezoeker van deze alternatieve receptie, waar ik dan weer alles, maar dan ook alles voor het zeggen heb.

Vanavond hoor je dus bijvoorbeeld songs van Cyril Neville en Keb’ Mo, Joni Mitchell en Leonard Cohen en nieuw of recent werk van Jesper Lindell en Sunshine Cleaners.

In Het een-tweetje draai ik drie songs waarin een heel apart gevoel van binnen wordt bezongen en in De rode draad doe ik ter ere van de feestvreugde uitgebreid aan zelfplagiaat, want daarin herhaal ik de hele eerste aflevering van Kippenvel van 8 mei 2007. Toen duurde mijn programma namelijk nog maar een uur en daarin propte ik toen al onder anderen songs van Zijlstra, Eric van Dijsseldonk, de Shiner Twins en Little Feat. Er is dus maar bar weinig veranderd…

Tot vanavond bij de receptie van Kippenvel van acht tot tien!

« Older posts Newer posts »