Eind juni verschijnt er een nieuw album van BJ Baartmans.
Het heet ‘Tegenbewegen’ en bevat twaalf nummers.
Uit het persbericht op zijn website blijkt dat Baartmans een soort vervolg heeft willen maken op zijn ‘Ghostwriter’en ‘A Pawnshop Love Affair’ en dat ‘Tegenbewegen’ in de eerste plaats een protestalbum is, terwijl Baartmans bekend staat om zijn filosofische en poëtische teksten. Toch zijn die momenten er ook, zoals bijvoorbeeld ik ‘Ai ai ai’ en ‘Laat los’.
Op zijn website schrijft Baartmans daarover: ‘De behoefte om mijn onrust, verbijstering, angsten, zorgen, boosheid over de wereld waarin we leven deelbaar te maken via muziek. Om er wat meer grip op te krijgen, het menselijk te maken. Als tegengif ook. Er iets tegenover te zetten dat een ziel heeft, beklijft, goed gevoel geeft, troost. Iets waar we mee vooruit kunnen. Iets wat ik mijn kinderen wil meegeven.’
Na het eerder dit jaar opnieuw opnemen van zijn eigen ‘Fundamentalist’ uit 2005 met een band met daarin zijn zoon Tom op bas en zijn dochter Anna op gitaar en zang ‘rolden nieuwe teksten en melodieën als vanzelf uit mijn pen. En kreeg het plan voor het album een definitieve vorm. En een titel: TEGENBEWEGEN.
Ik heb voor alle songs de basis min of meer in mijn eentje gelegd in de studio in een roes van een week of twee aan één stuk schrijven, arrangeren en direct opnemen. Maar daarna heeft de inbreng van mijn ‘Wild Verwant’: Tom (bas), Anna (zang & gitaar), Moos (fotografie en zang) en gastmuzikanten Hamid Reza Behzadian (Indiase slidegitaar & mondharmonica) en Bas Mertens (drums) de muziek echt een collectief gezicht gegeven.
De liedjes zijn in het Nederlands geschreven omdat ik ook daarmee het dichtst bij huis kon blijven. In Studio Wild Verband. Het zijn er 12.
TEGENBEWEGEN is een ouderwets album. Maar wel van nu! Ik neem stelling en ook weer niet. Stel vragen, ontwijk antwoorden. Maak me druk en haal die ook van de ketel. Zoek het hart, de liefde. Een wereld waarin die mag blijven bloeien. Wat een rijkdom om dit te kunnen maken met mensen die me zo dierbaar zijn. Die zo mooi en krachtig iets uit zichzelf kunnen halen. Er muziek van maken. We hebben een stem.’
Inmiddels zijn er drie video’s uit: het al eerder uitgekomen ‘Lot’, maar ook die van het rockende ‘Smeerpijp’ en het van daarvoor nauwelijks onder doende ‘Gestemd’:
Continue reading